Tuesday 9 October 2012

Garu

Kita ada banyak nikmat..

Nikmat Islam..
Nikmat makan...
Nikmat minum..
Nikmat tidur..
Nikmat sihat tubuh badan..

Yang aku nak sembangkan ni ialah nikmat garu..

Apakah perasaan anda bila menggaru?
Pehh..sedap gua cakap lu..

Bila tak dapat garu, apa yang terjadi?
Kita jadi tak tentu arah, marah tak tentu pasal, makan tak kenyang, mandi tak basah..kahkahkah..

Bahagian mana sedap digaru?
Bahagian yang gatal laa..kalau tak gatal, buat apa mau digaru..

Sebut pasal garu ni, teringat kisah aku dan nenekku yang bernama Hamsinah Binti Zainuddin..aku memang ingat masa tu, tapi samar-samar je lah..nenekku kata masa dia nak tidurkan aku dulu, perkataan "aru" tu memang acapkali aku sebut..Bila nak tidur, aku secara automatiknya akan suruh dia garu belakang badan aku..Dan dia garulah sampailah dia sendiri yang tertidur..dan bila aku perasan yang penggaruannya itu semakin perlahan, aku pun akan cakap "aru"...dia pun terjaga dan terus menggaru aku..haha..banyak hal laa ko mal masa kecik-kecik dulu..padahal aku rasa time tu aku tak gatal pun..cuma nak tau yang nenekku tak tido lagi..hehe..

bila tiba2 kita gatal, dan tempat gatal tu susah nak garu, aku ada jugak guna garfu panjang..haha..korang mesti ada kan?syok oh garu..dan aku rasa, kat luar sana tu mungkin ada juga sesetengah orang yang tiada nikmat garu..oh, kesiannya..apa2 hal pun, bersyukurlah kita masih ada nikmat garu..bila bersyukur cakap apa, alhamdulillah =)


                                          Author : Lucas Akmal
                                    Time : 11.27 p.m.
                                               Day  : Tuesday 9.10.2012
                                          Place : Taman Melawati

No comments:

Post a Comment