Sunday 16 August 2015

VapeOn and CigaretteOff

Berhenti merokok?

Huh...

Memang payah..bukan sebarangan orang yang boleh berhenti rokok ni..jika ada dikalangan kawan anda yang telah berhenti merokok, berilah pujian kepada mereka walaupun ucapan tahniah..

Anda yang tidak merokok, mungkin tidak tahu betapa susahnya untuk menjauhinya..apatah lagi berhenti merokok..

Disini, aku senaraikan antara orang-orang yang aku kenal, yang dengan jayanya telah berhenti merokok..kome memang terer yob

Aku dengan ayah masa convo degree dulu


1. Suhaimi Bin Abu Bakar
Merangkap ayah kepada Muhammad Akmal Bin Suhaimi, iaitu aku..hahaha..ayah aku dulu memang seorang perokok..tegar ke tidak, aku sendiri tak pasti..sebenarnya, memang seumur hidup aku, tak pernah lagi aku terhidu ayah berbau rokok..apatah lagi menghisap rokok..mungkin ayah pandai cover line..mana tau..hahaha..abang aku ada cerita, masa aku darjah 3 dulu, ayah pernah sorok-sorok merokok di dapur..then, masa tu, abang dengan akak nak pegi ke dapur, terus ayah marah suruh diorang naik atas..yang tu kelakar..hahaha

Hari kenduri belah perempuan, brader jamal dan akak aisyah


2. Jamaludin Bin Jalil
Brader jamal..suami kepada kakak aku yg 1st..merangkap abang ipar aku la..memang respect sangat la bleh stop rokok..aku tau la skit2 antara penyebab brader Jamal stop rokok ni..antara penyebab besarnye ialah bini nya, iaitu kakak aku..hahaha..biasela bro..isteri doktor kan..so, sedikit sebanyak atleast mmg ada la discuss pasal ni..haha..selain tu, brader jamal ni cite, tak silap aku laa, dia kata lupa bawak rokok time nak naik atas kapal nak belayar offshore, last2 dia kata okay je tak hisap..pawer la bro..walaupun brader Jamal berhenti merokok, suara dia tetap besar cam dulu gak..hahaha

Yusri..aku main curik je gmbr ni kat fb..haha


3. Muhammad Yusri Bin Ismail
Sekelas dgn aku kat sekolah masa form 4 n 5..selalu gak lepak kat laman ilmu merokok dgn yusri ni dulu masa sekolah..hahaha..masa sekolah lagi la yusri ni dah ada niat utk stop..last2, time dia phd ke master ntah baru betul2 berhenti..okay la tu kan, atleast berhenti sepenuhnya..

Aku masa holiday dgn aizat, wan, faidi


4. Muhammad Akmal Bin Suhaimi masa semester 7 dan 8 masa degree
Aku masa ni je berjaya stop merokok..kejap je..dalam 10 bulan..hahaha..sayang gak sebenarnye sebab start balik..antara penyebab nye dulu ialah sebab aku tetiba demam..pastu lepas 2-3 hari demam, aku baru teringat yg aku tak sentuh rokok langsung masa tu..keinginan utk merokok pon takda..so, selain sebab demam, salah satu ialah sebab aku nekad, untuk bermain bola dalam team fakulti, aku kena fit..kena la stop rokok kan..memang on the spot haritu gak aku decide untuk berhenti merokok..bila badan aku gigil je tak dapat rokok, aku mandi..tak silap aku, seminggu jugak la yang pedih nya tu..lepas tu okay dah..tadahal..aku start balik pon disebabkan godaan pak lang aku..adoii..nasib la..takdela aku salahkan dia pon..hahaha


Dan aku terfikir, kan sekarang ni trend vape..ialah rokok eletronik..yang aku tau secara amnya, memang rokok eletronik lebih elok la berbanding rokok biasa..sebabnya rokok biasa ada tar..rokok eletronik tidak..memang aku nak try beli vape pon utk stop rokok, bukannye sebab trend budak zaman skang ni..aku menyampah betul kalau org hisap vape ni sebab trend..

Tapi masalahnya, bajet tiada..hahaha..takpa2..kalau dpt stop rokok tanpa penggunaan rokok eletronik tu, lagi cantik..tapi tula kawan2..aku insan yang lemah..sob sob..hahaha..skang ni pon aku hisap rokok paling murah..john kotak putih..rm3 sekotak camtu..

Takpela kawan2..terima kasih kerana sudi membaca entri ni ye..jgn lupa subcribe aku..cewahh..haha..doakan aku ye kalian..doakan aku, berjaya dunia akhirat..dan akan ku doakan utk kalian juga..cumanya, klu nak lebih spesifik, kome komen le kat bawah ni..bleh la aku sebut nama terus..hehe



No comments:

Post a Comment